23/04/2024

Годишните технически прегледи поскъпнаха от 60 на 90 до 120 лв. Ще се предоставят ли по-качествени прегледи занапред?

У нас годишното преглеждане на спирачките на автомобила и на другите системи за безопасност в него се приема за нещо досадно и трябва задължително да е бързо. Все едно да отиде човек при лекар с думите: Кажете, че съм здрав, без да ме преглеждате, казва Михаил Янков, технически директор в компанията „Аутотест груп“.

Аутотест Груп има 13 пункта за технически прегледи в страната. Нейни пунктове в София и Варна са с по три линии, което означава, че за един час могат да обслужат 9 автомобила.

Ако колата мине преглед за 10 минути, това не е добре. Означава, че са ѝ извършили само нещо като оглед и ви залепят стикера с чипа. Това не е преглед, той трябва да продължи поне 25 минути, за да се проверят достатъчно добре системите, коментира експертът.

Сами преценете дали това, през което трябва да мине автомобилът, може да се извърши за 10 минути. Отидохме на място, за да се уверим –  в пункта за ГТП на Аутотест Груп под моста на Четвърти километър в София. На преглед е един „Сааб“.

Започва се идентификация на превозното средство. Четец проверява данни от чипа в стикера и VIN кода. След това се минава през стенд за проверка на спирачките.

В този пункт като допълнителна услуга се предлага и проверка на амортисьорите, не визуално оглеждане, както е изискването при техническите прегледи, а тестване през стенд с вибрации. В него се предлага и подмяна на пожарогасителя, ако той е с изтекъл срок на годност. При технически преглед инспекцията им е задължителна, но обикновено се дава предписание, което трябва да се изпълни в 14-дневен срок и човек трябва да отдели време, за да намери нов.

След като колата мине през валците за проверка на спирачките се инспектира кормилно управление, проверяват се видимост, светлини, светлоотражатели, електрическо оборудване. Преглеждат се оси, колела, гуми и окачване, шаси и оборудване, свързано с шасито.

Според наредбата за извършване на периодични прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства те обхващат комплектността и изправността на агрегатите, уредбите и механизмите, които имат връзка с безопасността на движението, отделянето на отработилите газове, нивото на шума и изправността на шумозаглушителните им устройства.

Дали всичко това може да се случи за 10 минути?

От началото на месеца годишните прегледи на автомобилите поскъпнаха и на много места вече струват между 90 и 120 лева, при 45 до 60 лв. преди. Това е пазар и браншът не е длъжен да си вади алиби, но както е и в транспортния бранш, вдигането на цените обикновено става след години задържане и с излагане на мотиви пред общността на автомобилистите. Така е и с пунктовете. От няколко дни по медиите се обясняват причините. В „Аутотест груп“ държат цена от 60 лв. за преглед на лек автомобил, но Янков казва, че ще има поетапно покачване на цените на годишните технически прегледи в рамките на година. Много вече са го направили.

Ето защо:

През последните 7 години увеличението на цената на ГТП е било между 20 и 30%, а други услуги, като например застраховката „гражданската отговорност“ и пътният данък, са се вдигнали многократно. А на практика единственото нещо, което дава право на автомобила да се движи по пътищата, е годишният технически преглед.

През 2017 г. цената на прегледа е варирала между 38 и 45 лв. за лек автомобил, а минималната работна заплата е била 460 лв. През 2023 г. тя е 780 лв. – увеличение от близо 70%, а цената на един годишен технически преглед варира между 45 и 60 лв., което прави 20-30% увеличение. Инфлация за последните 7 години e 44% по данни на НСИ, а от тази година минималната работна заплата е 933 лв., мотивират се от пунктовете.

Не малко от пунктовете са със стендове и апаратура от миналия век, между 1985-1990 г. Цените на новото оборудване са се повишили двойно за последните 10 години. Поддръжката на оборудването също е скочила с повишаването на цените на услугите и инфлацията.

С вдигането на цените за преглед на автомобил собствениците му би трябвало да са още по-мотивирани да искат срещу сумата, която плащат, качество на прегледа, а не „купуване на стикер“ и отбиване на номер от страна на пунктовете. Точно тази практика през годините е наложила мнението, че не се проверява нищо, а просто се вземат едни пари.

Бързото преминаване през пунктовете си има обяснение и то е във внасянето на коли втора ръка на безценица. За да отговарят те на изискванията се иска време и вложения. И това не се харесва на собствениците. Въпреки това с тези автомобили те возят близките, семействата, децата си.

Собствениците на коли, които само в София са над 1 млн., трябва да знаят какво да изискват срещу тази цена и да търсят срещу нея качество, което е гаранция за надеждност, сигурност и безопасност, а от друга – удобство и добавена стойност на услугата, заявяват от „Аутотест груп“. И дават няколко съвета:

Бързината на прегледа никога не е равна на качество, когато става дума за технически прегледи и се рискува безопасността на шофьора, пътниците и останалите участници в движението.

Хората трябва да гледат с какво оборудване ги обслужват, на много места е допотопно. Единици са пунктовете, които инвестират в оборудване.

Качественият преглед зависи и от качеството на специалистите, пунктовете трябва да разполагат с висококвалифицирани хора, които адекватно да консултират клиентите по време на прегледа.

Добавена стойност при прегледите дават онлайн резервационната система и колцентъра на компанията. Клиентът може да резервира преглед онлайн, да се свърже със специалист обслужване на клиенти, ако има въпроси, да промени часа си, като така пести време и не се налага да ходи и да чака ред на място без записан час.

Какво предстои до месеци?

Да, вече със стикера с чип не може да мине преглед тир, който физически се намира в Барселона, но минава фалшив технически преглед в пункт у нас. Дори да се е случило нещо с предното стъкло и холограмната лепенка с чипа в него да я няма, то се заснема VIN кода, което преди не е правено. По-рано се е заснемал само регистрационният номера на колата.

От 22 юли влиза в сила задължителното връзване на уредите на всичките 1100 пункта в страната със системите на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“. По тези връзка ще се предават в реално време данните от прегледа. Много от пунктовете все още не са я направили. Причината е, че фирмите, които правят това свързване са малко, а софтуерът трябва да е одобрен от „Автомобилна администрация“.

Източник: 24chasa.bg

 

Може да разчиташ на Аутотест Груп за реален и професионален годишен технически преглед на твоя автомобил. Запази час за следващия преглед на колата ти бързо и лесно онлайн ТУК или на тел. 0700 187 52. Ще ни откриеш в София, Перник, Варна, Пловдив, Бургас, Велико Търново, Стара Загора, Русе и Плевен.